Goede begeleiding en zorg gaat ons aan het hart. Wij zetten ons graag in voor kwalitatief hoogwaardige begeleiding. Middels de volgende procedures en werkwijzen kunnen wij dit waarborgen en aantonen.

Begeleiders

De begeleiders van Unaty beschikken allen over een een Verklaring Omtrent het Gedrag, passende achtergrond en scholing. Daarnaast investeren wij in ons kwaliteitsbewustzijn door gezamenlijk te reflecteren en middels intervisie onze professionaliteit te vergroten. Kwaliteitsbevordering doen we door ons blijvend bij te scholen en regelmatig ontwikkelingsgesprekken te voeren. Daarbij hebben wij allen een groot hart voor de ontwikkeling en groei van mensen. Alle begeleiders onderschrijven de visie en benadering van Unaty.

Gedragscode

Alle begeleiders en cliënten houden zich aan onze gezamenlijke gedragscode. Hierin staan richtlijnen en grenzen van toelaatbaar gedrag in de begeleiding. Uitgangspunten zijn respect, redelijkheid, professionaliteit en menselijkheid. Van de gedragscode wordt aan alle cliënten en begeleiders een exemplaar uitgereikt. Tevens is de gedragscode op de website geplaatst en zo inzichtelijk voor ieder. Bekijk de gedragscode hier.

Gecertificeerd met het HKZ-keurmerk voor kleine organisaties

Unaty beschikt over het HKZ-keurmerk voor kwalitatief hoogwaardige zorg.

“Met het HKZ-keurmerk kunnen organisaties en praktijken laten zien dat zij serieus werk maken van kwaliteit van zorg en dat ze voldoen aan de eisen die daaraan gesteld worden door klanten, professionals en relevante stakeholders. Een organisatie met het HKZ-keurmerk heeft intern de zaken goed op orde, stelt de klant centraal en werkt voortdurend aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening.” Bron: www.hkz.nl

Veiligheid

Unaty hanteert uiteenlopende protocollen om zo professioneel te handelen. Ook inventariseren we van elke client de mogelijke risicofactoren en melden wij incidenten. Daarbij houden wij ons aan de stappen van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.

Incidenten

Wanneer er zich tijdens de begeleiding incidenten voordoen of hadden kunnen ontstaan maken we een melding in ons registratiesysteem. Vervolgens bespreken we de situatie altijd na en bekijken we hoe de situatie voorkomen had kunnen worden en hoe we onze begeleiding in de toekomst kunnen verbeteren.

Tevredenheid

Dat onze begeleiding aansluit bij de groeiwens van de cliënt vinden wij van essentieel belang. Zodoende creëren we graag vertrouwen en openheid voor de client om terug te geven hoe hij of zij de begeleiding ervaart en om de begeleiding af te stemmen. Ook doen wij ons best om tekenen van niet aansluitende begeleiding te signaleren. Hier zullen we uiteraard ook regelmatig naar vragen en middels evaluaties bij stil staan. Jaarlijks houdt Unaty een tevredenheidsonderzoek onder haar cliënten om zo inzichtelijk te krijgen hoe ze ons en de begeleiding ervaren en om verbeterpunten te kunnen implementeren. Lees hier de ervaringen van de mensen die we begeleiding bieden. Dankbaar en trots kunnen we vertellen dat onze begeleiding in het tevredenheidsonderzoek van 2021 gemiddeld beoordeeld is met een 9,4.

Klachten

  • Ontevreden
    De begeleiders van Unaty zetten zich in om zo goed mogelijk aan te sluiten bij je hulpwens. Toch is het mogelijk dat je niet tevreden bent. We vinden het heel belangrijk om dit te horen, hier leren we van. Zo kunnen wij de begeleiding aanpassen en verbeteren. Vertrouwen en openheid hiertoe vinden we ontzettend belangrijk.
  • In gesprek
    De eerste stap bij ontevredenheid is om dit te bespreken met je begeleider. Samen bespreken we de moeilijkheden of twijfels die je ondervindt. Je geeft aan waar je tegenaan loopt en hoe je dit anders zou willen zien. Samen gaan we dan op zoek naar een oplossing waar iedereen tevreden mee is. 
  • Met iemand erbij
    Vaak is een gesprek met je begeleider al genoeg om de klacht op te lossen. Soms kan het echter voorkomen dat je er samen niet uitkomt of is het een te grote drempel om dit alleen met je begeleider te bespreken. Dan kun je een gesprek aangaan met iemand die aanschuift bij het gesprek, zoals een familielid, andere begeleider, zelfgekozen derde of de klachtenfunctionaris Una van Maarseveen.
  • Klacht
    Als je een klacht over de begeleiding hebt en hier na de voorgaande stappen zelf niet uitkomt met Unaty dan kun je contact opnemen met het onafhankelijke Klachtenloket Zorg van De Geschillencommissie Zorg waar we bij aangesloten zijn.